Spåra källa

Spåra varifrån dina intressenter kommer

Att kunna spåra hur intressenterna och sedermera också köparna hittade fram till intresseanmälan är mycket viktigt. Det gör att ni kan utvärdera vilken marknadsföringskanal som är mest effektiv.

På sidan ”Källa” kan du på ett enkelt sätt se varifrån intressenterna kommer.

utm_taggning-1024x215

För att detta ska fungera så bra som möjligt krävs det att ni gör rätt när ni sätter upp era kampanjer. Här nedan följer ett antal punkter med det absolut viktigaste. Det här med spårning är dock en hel vetenskap och längst ner på denna sida får ni tips om artiklar där ni kan fördjupa er ytterligare i ämnet. Vi på Rebla rekommenderar att ni använder er av en marknadsföringsbyrå för som kan hjälpa er att sätta upp spårningen av annonserna enligt konstens alla regler. Det finns flera duktiga aktörer men vi på Rebla rekommenderar Reaktion (opens in a new tab) där vi har en framgångsrikt samarbete sedan flera år tillbaka.

Använd UTM-parametrar

När ni länkar till intresseanmälansformulären från andra sidor än er egna (Boneo, Hemnet, Banners etc) är de viktigt att de länkarna innehåller så kallade UTM-taggar. Det vill säga markörer som visar varifrån det länkades in till formuläret. ”utm_source” är den viktigaste och det går bra att använda endast den.

utm_source-1024x274

Se till att anmälan via API skickar med källa

I Rebla så syns det per automatik om en intresseanmälan har skickats in via vårt så kallade API. I dagsläget används API:et av boväljaren men också om du har ”egna” formulär på hemsidan och inte använder er av Reblas färdiga. För att källan (det vill säga vartifrån på Internet som det länkades till er) ska följa med måste den skickas in samtidigt som intressentens personuppgifter. Detta är inga konstigheter utan det är bara att ni informerar boväljarleverantören eller era webbutvecklare att detta behövs göras.

Reblas vanliga formulär

Reblas standardformulär öppnas i en ny sida eller flik i webbläsaren och då är det inte tillåtet att skicka med källan. För att kompensera för detta så spårar vi även vilken webbläsare som används. Instagram, Facebook och alla de stora aktörerna har egna webbläsare så att det går bra att spåra ändå. Vissa källor går emellertid förlorande (såsom Boneo och Hemnet) om man inte länkar direkt från annonsen till Reblas formulär. Därför kan det ibland vara värt att använda sig av formulär som byggs direkt på er hemsida och där personuppgifterna skickas in via Reblas API enligt ovan. Det finns även möjlighet att lägga in Javascript på sin hemsida för att skicka med parametrarna till Reblas formulär, kontakta supporten om du vill ha hjälp med det.

Det finns oändligt med artiklar skrivet om detta på nätet. Vi har bara skrapat på ytan här och tagit med det som är relevant för Rebla. Här nedan hittar ni några mer ingående artiklar ifall att ni vill fördjupa er i ämnet.

Artikel på svenska om UTM och hur det ska användas (opens in a new tab)

Lång och bra artikel på engelska om där varenda utm-parameter behandlas. (opens in a new tab)