Se status på skickade mejl i postmark

Hur kan jag se status på de mejl jag har skickat ut från rebla?

När du har gjort ett mejlutskick till dina intressenter eller köpare kan du i MEJL -fliken se historiken för vad som har skickats. Du får också statistik på hur många skickade mejl som har kommit fram, öppnat eller studsat. Vill du ha ännu fler detaljer finns det möjlighet att ta del av det i vår mejlleverantör Postmark (opens in a new tab). Kontakta supporten för mer information.

Eposthistorik

Varje mejlutskick sparas i eposthistoriken och listas i ett historik-kort. Du hittar dessa i MEJL-fliken genom att skrolla längst ner på sidan tills du kommer till Eposthistorik.

eposthistorik för skickade mejl

Om du öppnar upp ett av historik-korten för de utskickade mejlen får du information om datum, mottagarlista, vem som har gjort mejlutskicket samt innehållet i det utskickade mejlet.

historik-kort för skickade mejl

Mejlstatistik

Ovanför Eposthistoriken har du i Mejlstatistiken en översikt över antal mejl som har skickats, blivit öppnade eller om de har studsat. Om du har skickat med en länk i ditt mejl kan du även se hur många som har klickat på länken.

Du kan välja olika tidsintervaller för att filtrera vilken tidsperiod du vill se statistik för. Data sparas i 30 dagar, så därför är det bra att du inte väntar för länge med att följa upp dina mejlutskick.

Se mejlstatistik i Rebla

Skulle du vara intresserad av ännu fler detaljer om mejlstatistiken, till exempel vilken mottagare som inte har öppnat mejlet, får du gärna höra av dig till oss så assisterar vi dig. Det finns även möjlighet för dig att få en inbjudan att skapa ett konto på Postmark, vår mejlleverantör. Kontakta oss på support@rebla.se för mer information.

För att komma till Postmark, klicka på knappen POSTMARK.

Logga in på postmark för fler detaljer

Du behöver ett konto på Postmark för att komma åt statistik för skickade mejl. Logga in med ditt användarnamn och lösenord.

Logga in på Postmark - headerbilden

Message streams - mejlen skickas via olika kanaler

När du har loggat in till Postmark kommer du automatiskt till sidan för Message Streams.

Navigering message streams

Mejlen använder olika kanaler för att skickas ut, så kallade message stream. De kanaler som du behöver känna till är Bekräftelsemejl , Mejl till köpare samt Nyhetsbrev.

Nyhetsbrev använder en message stream typ som heter broadcasts , som passar väl att skicka till många mottagare samtidigt. Mottagare har också möjlighet att avregistrera sig från mejllistan - till skillnad från exempelvis Mejl till köpare där det är kritiskt att mottagarna inte missar viktig information från bostadsutvecklarna.

Olika message streams

När du skickar ut mejl från Rebla går de via kanalen Nyhetsbrev. Klicka på Nyhetsbrev i listan.

Ta reda på mer detaljer för de skickade mejlen i nyhetsbrev

Du får en översikt i grafen över skickade mejl över de senaste 30 dagarna. Det går att filtrera med tidsintervall eller ett specifikt projekt. För att filtrera projekt, klicka på All Tags.

Översikt över skickade mejl i 30 dagar

Gå vidare till rubriken Activity för att få fler detaljer.

Klicka på Activity för skickade mejl

Här får du en lista över alla utskick som har gjorts från Rebla. Alla händelser listas efter datum. Du kan ladda ner en csv-fil på resultatet till din enhet. En csv-fil går att öppna i program som MS Excel eller Google Sheet.

Det går att söka efter en specifik mejladress i sökrutan eller filtrera resultatlistan med hjälp av tidsintervaller ( All time ).

Resultat för listan över skickade mejl

I Filters -funktionen kan du välja olika händelser ( event ) att filtrera på. Vanligt är att man vill se vilka som har fått mejl (Delivered) och vilka som har öppnat (Opened), men ofta är det de mottagarna vars mejladress som studsat som man behöver följa upp. Läs mer om varför mejl studsar här.

Använd event för att filtrera resultatet

Om ni har många olika projekt i Rebla kanske du bara är intresserad av mejlutskick för ditt projekt. Använd Tag för att filtrera på projekt.

Med tags filtrerar du på projekt

När du har valt din filtrering, glöm inte att klicka på knappen Apply.

Om du vill veta mer om ett specifikt mejl till en viss mottagare, klicka på subjektet på raden för mottagaren.

Välj ett subjekt i listan

Här får du då ingående information om mejlets resa samt vilket innehåll som har skickats.

Detaljerad info om skickade mejl

Suppressions - mejl som inte når fram

Ibland är det bra att kunna ta reda på varför mejl studsar för vissa mejladresser. Klicka på Suppressions i navigationen.

I listan ser man vilka mejladresser som inte kommer att få mejl och anledningen. Unsubscribed betyder att mottagaren har avregistrerat sig från mejllistan och vill inte ha fler nyhetsbrev. Om det däremot är handlar om en Hard bounce kanske du vill följa upp och se om det beror på att mejladressen är felaktig. Läs vårt inlägg om inaktiva mejl.

Suppressions - hard bounce eller unsubscribed