Vad betyder en inaktiv mejladress?
Ibland stöter du på mejladresser som är överstrukna i intressentlistan. Om du hovrar över mejladressen ser du att det står " Den här mejladressen är inaktiv och får inga mejl ".
Det betyder att i tidigare mejlutskick har försök gjorts att skicka mejl till dessa mejladresser, men av någon anledning har det studsat (opens in a new tab), det vill säga man får tillbaka ett felmeddelande om att mejlet inte har levererats till mottagaren.
Mejl som studsar brukar delas upp i två kategorier: soft bounce och hard bounce. Soft bounce indikerar att det är ett tillfälligt problem med mottagarens mejlserver, till exempel att inkorgen är full.
Hard bounce innebär att mejlet inte har levererats och nya försök kommer inte att göras för att skicka mejlet igen. En hard bounce kan bero på att mejlkontot inte finns, att mottagaren har avregistrerat sig (unsubscribe) från mejlinglistan eller markerat avsändarens mejladress som spam. Mejladresser som är markerade som inaktiva i Rebla tillhör den här kategorin.
Den vanligaste orsaken till att en mejladress studsar beror på att mejladressen inte är korrekt, till exempel att man har stavat fel på namnet eller domänen. En annan vanlig anledning är att mottagaren har angett att denne inte längre vill ha nyhetsbrev och därför levereras inga mejl till mottagarens mejladress.
Aktiva mejl
I Rebla kan du filtrera intressentlistan på inaktiva respektive aktiva mejladresser, för att se vilka intressenter du inte når och eventuellt behöver följa upp på annat sätt.
Klicka på knappen FILTER och markera därefter "Inaktiv mejladress" eller "Aktiv mejladress".
När du skickar ut ett mejl från Rebla utan att använda något filtreringsalternativ kommer systemet automatiskt att inkludera alla aktiva mejladresser som finns i projektet.